Vrijdag 2 juni Geen afbeeldingen? Webversie Nieuwsfilts No. 6 Onderwerpen
Finale Heel Globe bakt! Koekenbakker van het Globe 2017 is..... Drie weken lang hebben leerlingen uit leerjaar 3 van het Globe College gestreden om de titel ‘Koekenbakker van het Globe 2017’. De organisatoren Micheline ten Thij en Margot Teunen zijn ontzettend trots op de inzet van alle bakkers. ![]() Verschillende recepten werden uitgeprobeerd, mooi gepresenteerd en uiteindelijk beoordeeld door verschillende jury’s. Carla Visch van bakkerij Skorpan mocht het spits afbijten en was onder de indruk van de bakkunsten van onze bakkers. Ook de publieksjury, die onder andere bestond uit bewoners van woonzorgcentrum de Bijnkershoek en medewerkers van Jongeren Cultuurhuis Kanaleneiland mochten de taartjes proeven en beoordelen. “Dit is zeker geen straf, ” zeiden zij. De finale werd beoordeeld door Bjørn Koot, de patissier en tevens begeleider van het proces, Richard Mordang en docent Marianne van der Meer. Richard zei na zijn beoordeling: “Ze hebben het geweldig gedaan! ” De leerlingen waren aan elkaar gewaagd, maar uiteindelijk kon er maar één de winnaar zijn: Aya ging naar huis met een mooie trofee en, ook heel belangrijk, de titel ‘Koekenbakker van het Globe 2017’. Gefeliciteerd!! Bekijk hier een compilatie: Globe put kracht uit diversiteit Het vmbo heeft veel meer te bieden dan je denkt Een interview met Frank Corneth - directeur van het Globe College - in het blad 'De Toekomst'. Onderwerpen: Laat zien wie je bent, een gelukkig kind, integratie, kansenschool, dromen, goede vmbo'ers zijn goud waard. Lees hier het hele interview: Download: Globe College put kracht uit diversiteit Project Cool Climate Save Energy Globe gaat voor duurzaam! Cool Climate? Save Energy! In de keuze werktijd houdt een groep hele enthousiaste en gemotiveerde 2e klassers zich op 7 maandagen bezig met energie en energie besparen. Hoeveel elektriciteit gebruikt een gloeilamp en hoeveel een ledlamp nu eigenlijk? En hoeveel Watt kost het om een telefoon op te laden? In de 2e bijeenkomst hebben de leerlingen kennis gemaakt met wel 15 isolatiematerialen. Vervolgens gingen ze de uitdaging aan om 3 ijsklontjes zó goed te isoleren, dat ze zo langzaam mogelijk smelten. ![]() De leerlingen hebben tevens de school kritisch bekeken m.b.t. het energie- en waterverbruik en de mobiliteit. Vervolgens hebben zij advies uitgebracht aan de directeur om verbeterpunten aan te kaarten. Op dit moment onderzoeken de leerlingen het energieverbruik bij hen thuis n.a.v. tips van Maarten van Energiebox. Het is spannend wat daar uitkomt. Cool Climate Save Energy is een goed programma waar leerlingen super enthousiast aan werken. We sluiten feestelijk af met het energie[r] evolutiespel. ![]() Werkweek 2e jaars Kampvuur, liedjes zingen, feestavond...... Hallo allemaal! Wij zijn net terug van een hele leuke werkweek! De leerlingen van 2k1 en 2mh1 hebben het erg naar hun zin gehad. De twee klassen waren samen net 1 grote klas, want iedereen had het fijn met elkaar. We zijn in het klimbos geweest, we hebben veel spelletjes gedaan op het kampterrein...... ![]() ...... we hebben lekker marshmallows gegeten bij het kampvuur, liedjes gezongen, een leuke feestavond gehad, in het zonnetje lekker over de buikschuifbaan gegleden, een spannende film gekeken .... ga zo maar door! ![]() Ook wij als mentoren hebben het ontzettend naar ons zin gehad en zijn heel trots op de groep, het is super goed gegaan! Om jullie ook een beetje mee te laten genieten hebben we wat foto's bijgesloten. Groetjes, De leerlingen van 2k1 en 2mh1 en mentoren Rita, Wim, Alex en Birgit ![]() Stedentrip Keulen 3e jaars 'So ein Tag, so wunderschön wie heute...' Dus rond de klok van zeven uur stond eenieder opgewekt te wachten op het moment dat men in de bus mocht stappen. Ongeveer half acht togen de bussen, met in het hoofd het lied: "So ein Tag, so wunderschön wie heute", richting Keulen. Wij hadden het weer als goede bondgenoot meegenomen en dat verhoogde zeker de stemming! ![]() Tegen een uur of 11 werden wij afgezet bij de kabelbaan, die ons in groepjes van 4 naar de andere kant van de Rijn bracht. Hier had iedereen, voor zover men durfde te kijken, een prachtig uitzicht over de stad Keulen. Nadat iedereen zich aan de overkant verzameld had, werd er via een fraaie route langs de Rijn naar de Hohenzollernbrücke gewandeld, waarbij er af en toe een geschikt moment gezocht werd om een foto te schieten. Het opvallende aan deze brug is, dat de wanden hiervan behangen zijn met zogenaamde "liefdesslotjes" in allerlei maten en kleuren. ![]() Na de wandeling over deze bijzondere brug, kregen de leerlingen de keuze om de Dom te beklimmen óf met een groep een museum te gaan bezoeken. Diegenen met de minste hoogtevrees durfden de uitdaging aan, en al wentelend had men een fraai uitzicht over Keulen. Na 291 treden werd de klokkenstoel bereikt. Na nog eens 95 treden kom je uit op 70 meter, waarna na het beklimmen van een metalen trap verder geklommen kan worden naar 97 meter. Een hele aparte ervaring met al die tegenliggers op de wenteltrap. Na het opsnuiven van dit stukje cultuur brak het hoogtepunt van de trip aan: vrijheid en shoppen
en daar werd driftig gebruik van gemaakt! Het bezoeken van o.a. de Primark heeft het bedrijf dankzij onze leerlingen, maar ook docenten, geen windeieren gelegd. Martin Engels Bekijk hieronder een compilatie: Studeren voor examens en de Lenteschool Op weg naar een mooie uitslag! De maanden april en mei staan dit jaar weer in het teken van de Examens en de Lenteschool. De Basis en Kader afdelingen hebben de Centraal Schriftelijke examens na de meivakantie afgesloten met hopelijk mooie resultaten! Tijdens de meivakantie is voor de 3e klassen de aftrap genomen voor de Lenteschool. Dit project, dat het Globecollege in samenwerking met Inwijs/Lyceo uitvoert, is er op gericht alle 3e klas leerlingen die nog extra begeleiding nodig hebben, een laatste duwtje te geven voor de overgang naar leerjaar 4. Acht weken lang krijgen ze iedere dinsdag 2,5 uur bijles. ![]() Op 12 mei zijn de Centraal Schriftelijke examens voor de Mavo gestart, welke op 23 mei zijn afgerond met het examen Beeldende Vorming. Zo aan het einde van het schooljaar moeten de leerlingen nog hard aan het werk om een overgang naar leerjaar 4, dan wel een mooi diploma te behalen. Op weg naar een spetterende uitslag!! Cito Gefocust aan de slag Terwijl de prachtige zonnestralen de klaslokalen vullen, maken de leerlingen zich klaar om twee ochtenden gefocust aan de slag te gaan met de cito. Elk schooljaar worden de leerlingen van de onderbouw getest op hun kennis en vaardigheden. De cito is een hulpmiddel om het niveau van de leerlingen beter in beeld te brengen. Elke keer is het weer spannend voor de leerlingen. ’s Morgens om 8.15 uur werd iedereen verwacht bij hun mentor. Zo konden zij een kwartiertje opstarten, om vervolgens vijf citotoetsen te maken, en dat twee ochtenden lang. Om het te laten slagen, moest iedereen helemaal stil zijn tot de laatste leerling helemaal klaar was. De leerlingen hebben zeer geconcentreerd gewerkt. Tegen het eind van de ochtend werd dat begrijpelijkerwijs steeds moeilijker. Gelukkig zitten de cito’s er voor dit schooljaar weer op; het wachten is nu op het resultaat. De leerlingen mogen alvast weten dat de docenten heel trots op jullie zijn! ![]() |