Ongemerkt selectief geïnformeerd
Aanleiding is het feit dat uit onderzoek is gebleken dat leerlingen door social media ongemerkt selectief geïnformeerd worden. Zij bewegen zich online (en offline) vaak in een gesloten filterbubbels. Het project is een initiatief van de Universiteit van Utrecht in samenwerking met het Globe college, Mira Media, en een collega-school uit onze Willibrord stichting.
Educatieve Game-app
Er wordt een educatieve game app ontwikkeld waarmee de leerlingen zich bewuster worden van de prikkels en bubbels die sociale media veroorzaken. Zij worden door social media ongemerkt selectief geïnformeerd. De bubbels hebben onbewust steeds meer invloed op het leven en gedrag van de leerlingen. Ook nepnieuws wordt in deze bubbels snel versterkt.
Te weinig kennis van filterbubbels
In het onderwijs geven docenten aan dat er nog te weinig kennis is van de filterbubbels en hoe je het bespreekbaar maakt in de klas. Eenvoudig toepasbare leermiddelen ontbreken nog. Middels dit project wordt er gefocust op toekomstbestendig onderwijs en het creëren van professionele leergemeenschappen.
Bekijk hier de trailer: Trailer Anti Bubbel App