Hulp voor iedereen
LEERLINGENZORG
Leerlingenzorg op het Globe College bestaat uit een zeer goede samenwerking tussen het ondersteuningsteam en onze kernpartners, met als doel: het optimale onderwijsresultaat voor iedere leerling.
Wij bieden ondersteuning aan alle leerlingen, ouders en docenten. Download hier het ondersteuningsoverzicht.
We zijn er voor jou
Ons team
Wij helpen leerlingen, docenten en ouders zodat jij het beste uit je schooltijd haalt. Heb je moeite met leren – bijvoorbeeld met lezen, spellen of rekenen – dan besteden we daar extra aandacht aan. Op school werken specialisten die samen met jou en je ouders kijken welke hulp het beste past.
Ons team bestaat uit enthousiaste docenten en medewerkers die jou helpen richting je diploma. We zetten ons iedere dag in zodat jij het beste uit jezelf kunt halen. Vraag ons gerust om hulp, we doen het samen!
Het ondersteuningsteam van het Globe College bestaat o.a. uit:
- Brugfunctionaris;
- Anti-pestcoördiator;
- Orthopedagoge;
- Coördinatoren leerlingzorg;
- Remedial Teachers (RT);
- Verzuimcoördinator;
- Mentorcoaches;
- Vertrouwenspersonen.
- Het Buurtteam VO & SO;
- Leerplichtambtenaar;
- Jeugdverpleegkundige JGZ;
- Begeleider Passend Onderwijs.
 
															Een stevige basis
Basishulp
Goed onderwijs op alle scholen en een stevige basis voor elke leerling.
Wij volgen de basisondersteuning van Sterk VO (zie ondersteuningsplan). Dat betekent dat we op school al veel hulp en regels hebben om leerlingen goed te ondersteunen.
- Duidelijke lessen volgens de Globe Standaard: vaste structuur, kleinere klassen, veel visuele uitleg.
- Extra aandacht voor taal.
- Extra mogelijkheden zoals: dicht bij de docent zitten, extra uitleg tijdens de les, zelfstandig of samenwerken, of werken met een koptelefoon.
- Meer uitdaging als je dat aankunt.
- Bij dyslexie, dyscalculie, AD(H)D, ASS of TOS: 30% extra tijd bij toetsen. Bij dyslexie ook hulpmiddelen zoals Kurzweil (voorleessoftware) en/of het lettertype OpenDyslexic.
- Mentorlessen met aandacht voor positieve groepsvorming, studievaardigheden, loopbaanoriëntatie (LOB) en persoonlijke gesprekken.
- Er wordt goed samengewerkt met ouders.
Op school vinden we het belangrijk dat jij je veilig voelt. Daarom hebben we regels en afspraken die ervoor zorgen dat iedereen met respect met elkaar omgaat. Je mentor en hulpverleners houden een oogje in het zeil en er is altijd iemand die je kan aanspreken.
Wat we doen
- Duidelijke gedragsregels die we met alle leerlingen bespreken.
- Docenten en medewerkers zorgen voor toezicht, ook tijdens pauzes en op de gang.
- Een anti‑pestcoördinator helpt bij pesten en zorgt dat problemen snel worden opgelost.
- Bij ruzie of onveiligheid kun je direct terecht bij je mentor, de conciërge of de anti‑pestcoördinator.
- Er zijn afspraken voor noodsituaties (evacuatie, eerste hulp) en medewerkers weten wat ze moeten doen.
- Als je bang bent of hulp nodig hebt, neem het serieus: praat erover met iemand op school die je vertrouwt of je ouders of iemand anders die je vertrouwt.
Wij luisteren en helpen. We werken samen met externe partners als extra hulp nodig is.
 
															Als meer nodig is
Extra hulp
Ondersteuning van onze school die volgt op de basisondersteuning.
Als de basishulp niet genoeg is, bieden we extra ondersteuning. We werken dan samen met jou, je ouders en soms externe partners.
Kortdurende, middelzware ondersteuning
- Faalangstreductietraining;
- Agressieregulatie;
- Rots & Water;
- Gedragskaart;
- Durf te Dromen (in de klas);
- Anti‑pestcoördinator;
- ADHD/ASS‑coaching;
- Decaancontact;
- Onderwijsassistent in de klas;
Langdurige, middelzware ondersteuning
- Huiswerkklas;
- Remedial Teaching;
- NT2‑begeleiding;
- Rustige pauzeplek;
Kortdurige, intensieve ondersteuning
- Booster Light (dagelijkse incheck, wekelijkse uitcheck);
 Brugfunctionaris;
Langdurige, intensieve ondersteuning
- Booster (intensief traject);
- LeerWerkTraject;
- Taal Doet Meer begeleiding;
Samenwerking met partners
- Buurtteam;
- Jeugdgezondheidszorg;
- Leerplicht;
- Kentalis (consultatie & advies ondersteuningsarrangementen);
- Specialistische zorg via Koos of Spoor 030;
 
															Meer hulp nodig?
+ Hulp Extern
Ondersteuning van buiten de school volgend op de basis en extra ondersteuning.
Soms is de hulp van school niet genoeg. Dan schakelen we zorg van buiten de school in.
Voorbeelden
- Specialistische begeleiding en re-integratie. 
 Voor leerlingen die vastlopen, langere tijd thuiszitten of revalideren (bijv. OPDC Utrecht, Thuiszittersteam Fritz Redl, De Hoogstraat).
- Onderwijs voor anderstalige leerlingen. 
 Specifieke klassen en ondersteuning via Ithaka (Internationale Schakelklassen, Expertisecentrum).
- Advies bij complexe gedrags- of psychiatrische problemen.
 Hulp en consultatie van expertiseteams (bijv. Fritz, De Kleine Prins, LWOE).
- Hulp voor scholen en docenten.
 Advies en trainingen om schoolbeleid en lesgeven (pedagogisch/didactisch) te verbeteren (bijv. OPDC, Ithaka, Ziezon‑CED).
- Plaatsing in speciaal onderwijs.
 Als dat nodig is, bekijken we samen welke speciale school of plek het beste past.
Wil je weten wat dit voor jou betekent? Praat met je mentor, zorgcoördinator of je ouder(s)/verzorger(s). We zoeken altijd samen naar de beste oplossing.
 
															HULP UITGELEGD
Uitgelegd
Begrippenlijst
Hieronder leggen we enkele begrippen uit, evenals de taken van specifieke zorgverleners en partners.
Een orthopedagoge onderzoekt leer‑ en ontwikkelingsvragen en kijkt waarom iets niet goed gaat op school. Ze praat met jou, je ouders en je docenten, houdt testen en observaties, en maakt een duidelijk advies of plan (zoals een handelingsplan of ondersteuning op maat). Ze geeft ook begeleiding of therapie bij gedrags‑ of emotionele problemen en coördineert vaak de samenwerking tussen school en externe hulpverleners.
Een remedial teacher (RT) geeft gerichte extra lessen aan leerlingen met specifieke leerproblemen, zoals dyslexie of rekenmoeilijkheden. Ze onderzoekt waar je moeite mee hebt, stelt leerdoelen op, werkt in kleine groepjes of 1‑op‑1 en gebruikt gerichte methodes om vaardigheden te verbeteren. De RT overlegt met je docent en mentor, volgt je voortgang en past de hulp aan waar dat nodig is.
De mentor
De mentor is voor zowel de leerling als de ouder(s)/verzorger(s) het eerste aanspreekpunt binnen de school. Vragen over leerprestaties en andere zaken kunnen altijd worden besproken. De leerling ziet de mentor iedere dag. Hij of zij is in eerste instantie de vertrouwenspersoon van de leerling en is vrijwel altijd aanspreekbaar, ook voor de ouder/verzorger. Aarzelt u dan ook niet om contact op te nemen.
De mentorcoach
De mentor wordt in zijn taak bijgestaan door een mentorcoach. De mentorcoach zorgt ervoor dat de mentor zijn taak optimaal kan uitvoeren. Samen werken ze bijv. aan het creëren van een positieve groepshouding. Bovendien maakt de mentorcoach deel uit van ons zorgteam en kan snel inspelen op extra behoeften en steun voor leerlingen.
De heer W. Spruijt en mevrouw H. Altinbicak zijn de contactpersonen van de school. Ze zijn er voor alle leerlingen en medewerkers.
Je kunt er bijvoorbeeld terecht voor klachten over o.a. seksuele intimidatie, agressie, geweld of discriminatie.
Als er problemen zijn met leerlingen of groepen leerlingen die buiten de normale leerlingbegeleiding vallen, wordt de Coördinator leerlingzorg ingeschakeld. Naast maatwerk pedagogische trajecten in de klas, overlegt hij met interne en externe hulpverleners, ondersteunt de mentoren en mentorcoaches met handelingsplannen en leidt het Zorg Advies Team (ZAT).
Binnen het Kernpartneroverleg wordt de voortgang besproken van leerlingen met gedrag- of leerproblemen.
In het KPO zitten een afdelingsleider, de orthopedagoog, de coördinator leerlingzorg, het Buurtteam VO & SO, de jeugdverpleegkundige, de begeleider passend onderwijs en de leerplichtambtenaar.
Passend onderwijs betekent voor ons dat iedere leerling goed onderwijs krijgt, zijn schoolloopbaan zonder onderbrekingen kan doorlopen en daarbij ondersteuning krijgt als dat nodig is.
In ons ondersteuningsplan hebben we beschreven welke basisondersteuning – de gemiddelde ondersteuning die voor alle leerlingen geldt – wij op school bieden en welke vormen van extra ondersteuning – arrangementen – mogelijk zijn.
Meer informatie kunt u vinden op de site van Sterk VO of Passend Onderwijs
 
								 
								DE VERBINDER
Brugfunctionaris
Wie is dat?
De brugfunctionaris is de verbinder tussen school, ouders/verzorgers en de buurt. Hij of zij slaat een brug tussen deze partijen.
Het doel is om drempels weg te nemen, vertrouwen op te bouwen en ervoor te zorgen dat leerlingen de ondersteuning krijgen die zijn nodig hebben om zich goed te ontwikkelen.
De brugfunctionaris is één vast aanspreekpunt voor ouders en leerlingen. Hij/zij brengt thuis en school bij elkaar en zorgt voor een betere samenwer- king met hulp in de buurt, zoals het wijkteam, de jeugdgezonheidszorg, de politie, het buurthuis en sportverenigingen. Door goed samen te werken worden de ondersteuning en activiteiten in de buurt beter op elkaar afge- stemd, zodat uw kind sneller de juiste hulp krijgt.
Op de afbeelding zie je een driehoek: de brugfunctionaris staat in het midden en overlegt direct met het zorgteam, de schoolleiding en de docenten. Regelmatig contact en vertrouwen zijn hierbij heel belangrijk.
De brugfunctionaris is er voor ouders/verzorgers en leerlingen, en helpt bij 
vragen en zorgen die niet altijd direct gerelateerd zijn aan het onderwijs.  
Dat kunnen vragen zijn over de thuissituatie, praktische problemen of hulp die een leerling nodig heeft. Zoals vragen over:
- problemen thuis die het leren lastig maken.
- financiële hulp, bijvoorbeeld voor sport of schoolspullen.
- hulp bij contacten met instanties of het aanvragen van regelingen.
- zorgen over ontwikkeling of gedrag van uw kind.
De brugfunctionaris luistert, helpt zoeken naar oplossingen en schakelt met school, wijkpartners en hulpverleners als dat nodig is.
De brugfunctionaris:
- helpt met praktische dingen: bijvoorbeeld bij aanvragen voor sport, 
 een laptop of andere spullen die uw kind nodig heeft.
- houdt een spreek- en luisteruur: er zijn spreekuren waar u uw vragen en 
 zorgen kunt vertellen.
- is een wegwijzer naar hulp: hij/zij zoekt uit welke hulp past en maakt contact met de juiste hulpverleners.
- betrekt ouders: hij/zij helpt ouders om mee te doen op school en bij activiteiten voor de leerlingen.
- ziet kansen en talenten: hij/zij let op wat uw kind goed kan en helpt dit te gebruiken (sport, muziek, vervolgopleiding).
- verbindt thuis, school en de buurt: hij/zij zorgt dat school, ouders en mensen in de buurt beter samenwerken.
Scholen met een brugfunctionaris zien mooie veranderingen.
Hieronder staan een aantal voorbeelden van wat dit oplevert.
Enkele belangrijke resultaten:
- Meer kansen en ruimte voor talent Als ouders meedoen en betrokken zijn, krijgen kinderen meer kansen om te groeien. Ze ontdekken sneller waar ze goed in zijn en kunnen daarmee aan de slag – op school en daarbuiten. Beter contact tussen school en ouders De brugfunctionaris helpt bij taal- of cultuurverschillen. Zo begrijpen ouders en school elkaar beter en verlopen gesprekken en afspraken makkelijker. Problemen eerder opgemerkt en aangepakt Een brugfunctionaris ziet problemen en zorgen eerder, zodat snel passende hulp en ondersteuning geregeld kan worden. Meer vertrouwen in de school Als ouders zich gehoord en gesteund voelen, groeit het vertrouwen in de school. Dat maakt de samenwerking makkelijker en fijner voor iedereen – en helpt uw kind verder.
Je kunt terecht bij:
H. Çamci
M 06-41795060
E h.camci@globecollege.nl
 
								ondersteuning
BUURTTEAM VO
Wat doet het Buurtteam VO?
Het Buurtteam VO & SO ondersteunt leerlingen, ouders en scholen wanneer zij vragen en/of zorgen hebben.
- Ouders kunnen bijvoorbeeld samen met buurtteammedewerkers en school in gesprek gaan om zorgen te bespreken.
- Er kan worden bekeken wat de school kan doen, maar ook wat de ouders zouden kunnen doen.
- Tevens werkt het Buurtteam VO & SO nauw samen met andere partijen zoals Jeugdgezondheidszorg, de Leerplicht en Passend Onderwijs.
Door snel en efficiënt samen te werken kan er snel en passend maatwerk worden geboden.
Je bent zeker niet de enige! Veel jongeren worstelen met eenzaamheid, geldzaken, problemen op school of thuis, verslaving of vragen over identiteit.
Vind je het moeilijk om hierover met vrienden of familie te praten? Loop dan eens binnen bij het buurtteam in jouw wijk of op school.
Wij helpen je graag. Samen met een medewerker kijk je welke stappen of oplossingen passen bij jouw situatie.
De hulp is gratis. Maak een afspraak via het webformulier of telefoon, of kom langs tijdens de inloopuren van het buurtteam. We zijn er voor jou!
Mw. D. van Heumen en mw. N. Tahalele
Gezinswerkers VO-team Jeugd en Gezin
Joseph Haydnlaan 2a
3533 AE Utrecht
T 030-7400520
E VO-team@buurtteamsutrecht.nl
Meer informatie over de werkwijze van het buurtteam: Buurtteam VO Regio Utrecht
 
								HULP BIJ PROBLEMEN
JGZ
Voor jongeren én ouders
De Jeugdgezondheidszorg (JGZ) van de gemeente Utrecht is er voor alle kinderen, jongeren en hun ouders. Hier werken jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen die regelmatig kinderen spreken en onderzoeken. Zo signaleren zij op tijd eventuele gezondheidsproblemen.
Op het Voortgezet Onderwijs (VO) heeft de JGZ veel aandacht voor leeftijdsspecifieke thema’s waaronder:
- (niet) lekker in je vel zitten;
- vriendschappen;
- leefstijl (eten, slapen, genotmiddelengebruik, seksualiteit);
- schoolverzuim.
Samen met jongeren en ouders kijken we naar hun gezondheid.
In de tweede en vierde klas vullen leerlingen een digitale vragenlijst over hun gezondheid in. Direct na het invullen van de gezondheidscheck ontvangt de leerling online informatie en advies, afgestemd op de antwoorden die de leerling heeft gegeven.
De jeugdverpleegkundige spreekt/ziet alle leerlingen uit de tweede klas. In de vierde klas vindt er alleen een gesprek plaats wanneer daar een reden voor is (vanuit de leerling en/of de jeugdverpleegkundige).
Het onderzoek ‘Gezond Leven? Check ’t Even!’ bestaat uit een vragenlijst en mogelijk een gesprek.
Als het nodig is kunnen we m.b.v. deze vragenlijst advies geven of met de jongere in gesprek gaan.
Jongeren, ouders en mentoren krijgen van tevoren informatie over het onderzoek. Bij de uitnodiging voor onderbouwleerlingen zit ook een oudervragenlijst. Ook vragen wij de mentor of hij/zij zorgen heeft over de leerling. Als de mentor iets wil bespreken moet er altijd toestemming van ouders en/of de jongere zijn.
Jouw GGD Check
- Filmpje – Eerst bekijken de jongeren in de klas een filmpje. Deze zijn er voor de onderbouw en voor de bovenbouw.
- Online vragenlijst – Direct daarna vullen de jongeren in de klas een online vragenlijst in. Deze persoonlijke vragenlijst heet de Jouw GGD Check. (Op scholen voor speciaal onderwijs is dit soms een papieren vragenlijst). Door het invullen van de vragenlijst staan jongeren stil bij hun gezondheid. Ook kunnen zij vragen om informatie online of in een gesprek.
- Informatie en tips – Vervolgens krijgen ze algemene gezondheidsinformatie en persoonlijke tips. Ze kunnen deze informatie nog zes maanden zien op het account dat zij zelf aanmaken.
- Persoonlijk contact – Daarna volgt een persoonlijk contact met de jeugdverpleegkundige of jeugdarts. Door het invullen van de vragenlijst bepaalt de jongere mee waar het gesprek over gaat. In het persoonlijk contact krijgen jongeren afhankelijk van hun probleem of hun vraag een onderzoek of advies. We kunnen ook doorverwijzen. (In klas vier is het afhankelijk van de ingevulde vragenlijst en de beschikbare informatie, of de jongere een uitnodiging krijgt voor een gesprek.)
Zowel leerlingen als ouders/verzorgers kunnen altijd bij ons terecht wanneer er vragen zijn over opvoeding, groei en ontwikkeling.
Bijvoorbeeld:
- Wanneer wordt het gamen en internetten zorgelijk?
- Heb ik/heeft mijn kind wel een gezond gewicht?
- Wat kan ik doen als mijn kind zich telkens afzondert?
Medisch beroepsgeheim
De JGZ neemt deel aan het ZAT. De JGZ heeft een medisch beroepsgeheim en zal derhalve nooit zonder toestemming van ouders/verzorgers een leerling bespreken met de school of een jeugdteam.
Meer informatie over opvoeden en opgroeien kunnen ouders vinden op www.jeugdengezinutrecht.nl en jongeren op www.jong030.nl.
Voor de toekomst van de jongeren is het belangrijk dat zij hun school afmaken. Daarom wil de JGZ schooluitval voorkomen.
Dat doen wij door leerlingen die meer dan gemiddeld verzuimen wegens ziekte, uit te nodigen bij de JGZ. Wij werken daarin samen met de zorgcoördinator van de school en de afdeling leerplicht van de gemeente Utrecht.
De jeugdarts kan samen met de leerling en de ouders kijken wat er nodig is om toch naar school te kunnen komen.
Mw. J. van Cassel
Jeugdverpleegkundige
Al-Masoedilaan 188
3526 GZ Utrecht
T 030 286 33 00
Meer informatie over de werkwijze van JGZ, vragenlijsten en filmpjes is te vinden op: GGD Regio Utrecht 12-18 jaar
 
								Hulp bij verzuim
Leerplicht
Wat doet een leerplichtambtenaar?
Wanneer je zonder geldige reden lessen/school mist, wordt er contact opgenomen met de leerplichtambtenaar.
De leerplichtambtenaar kan besluiten om jou en je ouders op te roepen voor een gesprek op school of op het kantoor van de leerplichtambtenaar. Het doel van zo’n gesprek is achterhalen wat de oorzaken zijn van je afwezigheid en wat ervoor nodig is om het verzuim te stoppen.
Voor iedereen die in Nederland woont geldt de leerplichtwet.
Elk kind is leerplichtig vanaf het moment dat hij of zij 5 jaar is tot het einde van het schooljaar waarin een kind 16 jaar wordt.
De meeste kinderen gaan al vanaf 4 jaar naar school. De ouder/verzorger is verplicht om een kind in te schrijven op school.
Vanaf 12 jaar is een kind ook zelf verantwoordelijk om naar school te gaan. Als uw kind dan niet naar school gaat, meldt de school dit aan de leerplichtambtenaar. Naast de leerplicht geldt voor jongeren van 16 tot 18 jaar de kwalificatieplicht.
Dit houdt in dat jongeren zonder startkwalificatie tot hun 18e verjaardag onderwijs moeten volgen.
Een startkwalificatie is een diploma op havo -, vwo - of mbo - 2 niveau. Voor de kwalificatieplicht gelden dezelfde regels als tijdens de leerplicht.
Meer informatie van de overheid over dit onderwerp vind je hier: leerplicht en kwalificatieplicht.
H. van der Vleuten
Gemeente Utrecht – Leerplichtambtenaar
Stadsplateau 1
Postbus 2158
3500 GD Utrecht
T 030-2860319
Meer informatie over de werkwijze van JGZ, vragenlijsten en filmpjes is te vinden op: GGD Regio Utrecht 12-18 jaar
